PER CHIEDERE UNA GRAZIA
Sono state
raccolte delle preghiere con questa funzione che si ripetono con
piccole varianti.
• “Sant’Antoni de Padua meu caru, inimigu de su peccadu, cunfessore
de sa Maria, sa grascia chi bos dimando, cunzedida mi siat”;
• “Sant’Antoni de su Fogu, de sos anghelos consolu, de su mundu
allegria, custa grascia chi bos dimando, cunzedida mi siat”;
• “Sanr’Antoni sant’Antoni, amigu de nostru Segnore, inimugu de su
peccadu, pro cantu sezis bistadu, dae levante a ponente, sa grascia
chi hos dimando, dademila de repente”, (Mores).
“Animas Santas de su Pulgadoriu, faghidemi sa grascia de su saludu”;
oppure “Gesus Cristu meu, eppedas piedade de nois, aggiuadenos in
tottu”, (Borutta). “Nostra Signora mia de Paluvirde, Nostra Signora
mia vittoriosa, sanade sas dolorosas, sana-de sas doloridas, custa
grazia chi bos domando, cunzessa mi siat”, (Bessude).
Sempre a Bessude si recita “O gloriosu Santu Maltine, ispeciale
protettore de custa ‘idda, deo indegnissima devota ‘ostra, bos prego
cun tottu s’affettu ‘e su coro meu, bos dignedas de ascultare custa
pregadoria chi bos fatto, po la presentare a su Primmu Monarca de su
chelu e de sa terra, in primmu logu de mi ottenner sa grazia
necessaria tantu po s’anima comente po su corpus, in segtindu Iogu
su perdonu de sos peccados, sa grazia finale de sa gloria in
paradisu, |
In terzu
logu liberade da ogni male sa domo mia cun tottu sos chi hi
abitan, e finalmente riguardade sa campagna dae cale si siat
disgrazia, a cale chi pottat battirc sos fruttos nezessarios pro
nos alimentare su santu timore e amore de Deus e potemus gosare
cun bois in sa gloria ‘e su paradisu”.
• Quando si chiedeva una grazia, per avvalorare l’importanza
della richiesta, il fedele faceva “sa trazada” ovvero andava
verso la chiesa trascinandosi sulle ginocchia.
• Chi chiedeva una grazia presso il santuario di San Giovanni di
Mores doveva fare tre giri della chiesa prima di entrare.
• In alcuni casi si pregava per diversi giorni: si aveva così
“sa treighina” oppure “sa nuina” a seconda dei giorni impegnati
(tredici o nove). In genere si andava in
sanruari posti in aperta campagna dove ci si
riparava in appositi ricoveri, raramente si trattava di vere e
proprie stanze, detti a Thiesi “sas domos dc sa nuineras” ma più
diffusamente conosciuti come “muristenes” o “cumbessias”.
|
|
- PER
RITROVARE GLI OGGETTI SMARRITI |
|
Riportiamo
alcune formule utilizzate allo scopo.
A Thiesi: “Santa Zullitta, Santa Zullitta, perdidu ada sas giaes in
missa, las ada appidas Santa Usanna, Santa Usanna mama de santAnna,
santAnna marna de Nostra Segnora, Nostra Segnora mama de Deus,
faghidemi agattare su rnancan’ìentu nieu” (oppure: “Santa Giuditta”
ed anche “santa Giullitta” oppure “Santa Ninitta”,... cussa chi at
perdidu. . .chi mi torret a manu su mancamentu meu”).
• A Cheremule, oltre alla precedente, si ripete per tre volte senza
sbagliare: “Santa Trinità, Santa Trinità, appo peldidu sas giaes in
missa, santa Lughia las at acciappadas e Gesus Cristos in allegria”;
con la variante che si usa anche per chiedere una piccola grazia.
• Si utilizzavano inoltre “sos iscurnpossorios de Santu Antoni”,
Generalmente di martedì, l’officiante, dopo aver recitato una
preghiera, si affacciava alla finestra e, in base a ciò che vedeva,
dava la sua interpretazione. Sos iscumpossorios venivano fatti anche
per Fare previsioni in merito ad altri aspetti importanti della
vita: affàri, studi, pendenze legali, ecc...
re chi avrebbe avuto dei problemi agli occhi per rintracciare i
ladri.
|
A Bosa una
signora preferiva chiudersi al buio e interpretare le immagini
che le apparivano; a Bonnanaro la persona esperta guardava dalla
porta. A Nughedu S.N. si eseguiva il rito di “s’accustidu” che
non è altro che la preghiera di sant’Antonio alla quale segue
l’ascolto di ciò che dicono le persone sulla via.
Preghiere e riti per rintracciare o per punire i ladri
• A Pozzomaggiore “s’ orassione de Sant’Antoni” veniva recitata
per individuare gli abigeatari e i ladri in genere: la persona
esperta si inginocchia guardando all’esterno nella via e inizia
a recitare 1 3 Pater—Ave—Gloria; dopo il sesto Padre Nostro
inizia ad osservare attentamente la via e continua a pregare: in
base a ciò che vede sino alla fine della preghiera, prepara il
responso 5Lill individuazione dei ladri. Potrebbe trattarsi
dello stesso rito chiamato sos iscumpossorios de sant’Antoni
(vedi qualche riga sopra) o di una stia derivazione.
• Sempre a Pozzomaggiore per punire i ladri si ricorreva al rito
magico ~sa perla”: si gettavano sul fuoco due cristalli di iocca
(le perle) e si diceva “comente creban custas perlas, gai si
creben sos oggios de chie at furadu”. Sembra evidente che basta—
va individua |
|
- PRIMA DI ANDARE A LETTO |
|
Alcune
delle preghiere recitate prima di andare a letto sono state indicate
come specifiche per la protezione durante la notte dal maligno,
dalla morte improvvisa o di altri fatti incresciosi. Alcune
testimonianze inoltre le indicano come efficaci per la protezione da
“s’ammutadore”, cioè gli incubi notturni; tale pratica viene
confermata nel libro “Demoni, miti e riti magici in Sardegna”.
e “Su lettu meu est de battos con tones (o “ispuntones), battor
angheLos si biponent, duos in pes e duos in cabitta, Nostra Signora
a costazu m’istat e mi narat drommi e n’posa, no’ timas de ma/a
cosa, no’ timas de ma/a fine, sAnghelu Serefinu, s’A nghelu Bù~zcu,
sa Vergine Maria, ti siant in /aude e cumpagnia” - (anche Banari e
Cossotne) a Thiesi a volte si aggiunge... - “s’Ispiritu Santu, su
falsu e s’inimigu mai no mi ingannet”; a Cheremule ed in altri
paesi, viene indicata come preghiera per evitare di fare brutti
sogni e per tranquillizare i bambini che avevano paura quando
andavano a letto; a Bonnanaro si registra una variante nella parte
finale: “... no timas de mala cosa, già ch’est Deus, Luca, Matteu,
Pedru e Giuanne, s’inimigu no in ingannct, in vida e né in molte, s’anghelu
Serafìnu, s’anghelu Biancu, in nome-ne de su Babbu, de su Fizu e de
s’Jspiritu Santu”; |
• “Deo mi cosco in custa sepoltura, de mi nde
pesare no’ so sigura, de mi nde pesare no isco cando, a Deus
tres cosas dimando, (‘anche. “appo a domandare”) - confessione,
comumone e ozzu santu - in nomene de su Babbu. de su Fizzu e de
s’Jspiritu Santu”;
• Deo mi cosco in su lettu meu, anima e corpus incumando a Deus.
e sa vida a santu Giuanne, su nemigu mai no mi ingannet. ne a
notte, ne a die, ne a sero, ne a s’ora de sa morte, ne a s’ora
de su fine, sAnghe/u Serafinu, sZlnghelu Biancu, s’Jspiritu San
tu, sa Vergine Maria, mi siet a /aude e cumpagnia”;
• Deus appo in coro e in mente, po chi m~1t troppu istimadu su
coro est sempre presente, drommidu o ischidadu custu so/u est su
giucondu cunfortu do/ce et amentu, no’ m’ingannat pius su mundu,
no’ ses pius meu, tua no’ so pius, totta mi so dada a Deus,
totta a Deus mi so dada, viver no poto pius appa/tada dae Deus,
Gesus est su coro meu e deo so de Gesus”.
|
|
|
|